De ‘nietjes’, boodschappen die je vertellen wat je niet mag doen, voeren de boventoon in de openbare ruimte, in de communicatie van de overheid en van veel bedrijven en instanties. In haar boek heeft Mies vanuit diverse sectoren sprekende voorbeelden opgenomen. In de vorm van tekstballonnen laat ze zien hoe bijvoorbeeld leefstijladviezen ons bereiken. Een mooie manier om als lezer te bedenken wat de verschillende vormen met je doen.
angstpoli
De vraag is natuurlijk waarom er zoveel vanuit negativiteit gecommuniceerd wordt. We zijn het ook heel gewoon gaan vinden: ‘hier geen fietsen plaatsen’, ‘de angstpoli’ of ‘ambassadeur jeugdwerkloosheid’. Mies legt uit dat het voor onze hersenen makkelijker is om te denken aan wat we niet willen. Dat heeft te maken met dat we goed weten welke pijn we willen vermijden. Boodschappen omzetten in positieve taal vergt dus extra inspanning en vaak ook creativiteit.
Zeven technieken
Gelukkig heeft Mies daar een oplossing voor; zeven technieken om zelf te oefenen in positief taalgebruik. Daarbij is het niet zo eenvoudig om de negatieve boodschap om te draaien. In sommige gevallen kan dat, maar heel vaak ook niet. Soms is er geen tegenovergesteld woord beschikbaar, zoals bijvoorbeeld bij de term eenzaamheid. Soms is omdraaien niet genoeg, omdat een handelingsperspectief ontbreekt. Bijvoorbeeld in het geval van fout geparkeerde fietsen. Omdraaien naar ‘hier wel fietsen plaatsen’ werkt alleen als er ook een plek aangewezen wordt om de fiets neer te zetten.
Zo simpel is het dus niet. Daarmee laat Mies zien wat het belang is van wat zij ‘magneetwoorden’ noemt. Een negatieve boodschap omdraaien naar een positieve boodschap vergt creativiteit en inzicht in positief taalgebruik. Magneetwoorden zijn de technieken die je helpen om daar vorm aan te geven. Die technieken zijn creatiever dan ik in eerste instantie dacht. Zo gebruikt Mies rijmen of het doen van positieve beloftes als techniek om een boodschap makkelijker verteerbaar te maken. Met als gevolg dat mensen meer geneigd zijn hun gedrag aan te passen.
Ga vooral zelf aan de slag
Als je een boek schrijft over positief taalgebruik om het gedrag van mensen te beïnvloeden, dan moet dat boek wel aanzetten tot actie. Daarin stelt Magneetwoorden niet teleur. Door de vele voorbeelden word je je vanzelf bewust van de invloed van taal op je gedrag. En ga je om je heen steeds meer boodschappen zien die nietjes bevatten, of juist al positief geformuleerd zijn. Mies roept niet voor niets op om in de openbare ruimte op safari te gaan op zoek naar dit soort boodschappen.
Daar stopt het natuurlijk niet. Uiteindelijk is de oproep van dit boek om zelf aan de slag te gaan met magneetwoorden. Gelukkig hoef je daarvoor geen communicatieprofessional of reclamebureau te zijn. Door de praktische tips ga je de magneetwoorden meteen in al je communicatie herkennen en toepassen. Dat kan namelijk ook gewoon in je zakelijke e-mails of in je gezin. Juist door op die manier te oefenen met laagdrempelige toepassingen, word je handiger in het gebruik van positieve taal.
Magneetwoorden heeft een boodschap die we in onze communicatie maar al te snel vergeten. Met positieve taal heb je meer impact. Daarom is het boek voor zowel communicatieprofessionals als voor iedereen die wil leren hoe ze hun taal beter in kunnen zetten een welkome aanvulling in hun boekenkast.
Over Erleyne Brookman
Erleyne Brookman is directeur en toezichthouder. Ze is General Manager bij Total Specific Solutions. Brookman is lid van de RvT van Het Laar Tilburg. Ze heeft een blog over zakelijke boeken - geschreven door vrouwen.