Ook Rens van der Vorst legt uit hoe de grote techbedrijven ons verleiden, en ook bevat Digitale gremlins een oordeel over de ethische grenzen daarvan. De auteur is niet voor niets technofilosoof. Maar dit boek is vooral een hulpmiddel om de controle terug te pakken, en om die grote techbedrijven een beetje te pesten.
Algoritmes en verdienmodellen
De titel maakt direct duidelijk waar het boek over gaat. Gremlins, je weet wel, die wezentjes die graag saboteren. De auteur nodigt je uit om een gremlin te worden in het digitale domein. Zo legt hij uit hoe je saboterend kan googlen terwijl je wel gewoon het antwoord krijgt dat je zoekt. Ook neemt hij de QR codes die overal verschijnen op de hak. Ik gok zomaar dat een stuk meer mensen met een zwarte stift op zak lopen als ze naar een restaurant gaan. Onder andere Netflix, flitsbezorgers en eventorganisatoren krijgen ervan langs. Vrijwel alle digitale onderdelen in je leven passeren de revue en Van der Vorst voorziet ze van sabotagemogelijkheden. Vrij saillant is dat hij regelmatig de porno-industrie er bij haalt als voorbeeld. En hij heeft daar natuurlijk - in dienst van de wetenschap - onderzoek naar gedaan.
De kennis van hoe de techbedrijven werken druipt er van af, maar het wordt nergens een technisch verhaal. Dat is een kunst op zich. Want algoritmes en de verdienmodellen van dergelijke grote digitale clubs zijn soms niet eenvoudig te doorgronden. Rens van der Vorst biedt het je in klare taal aan.
Dit boek is in mijn ogen geschikt voor iedereen die vraagtekens zet bij zijn eigen gebruik van digitale middelen. Je hoeft echt niet alle social media er uit te gooien om kritisch te zijn naar de bedrijven die al deze platformen hebben. Van der Vorst geeft zelf ook aan dat het niet gebruiken nauwelijks nog een optie is. Het gaat er juist om dat je beter gebruik maakt van de middelen die je helpen, maar ondertussen deze techbedrijven het niet te makkelijk maakt om jou te verleiden tot meer.
Pak de popcorn er maar bij
Voor velen van ons zal gelden dat die algoritmes een unheimisch gevoel geven. Zelf begrijp ik ze een beetje, maar laat me graag onderwijzen hoe die dingen werken en wat ik kan doen om zelf weer controle te krijgen over alle digitale middelen die ik tot mijn beschikking heb. En met die insteek begon ik ook aan dit boek. Voor ik het wist was ik halverwege het boek, had ik de popcorn erbij gepakt en lachte regelmatig hardop (wat leidde tot vragen van mijn wederhelft). Dit boek heeft een serieuze ondertoon, maar wat heeft Rens van der Vorst het heerlijk weten te verpakken. Letterlijk iedere pagina heeft wel een woordgrap of een hilarisch voorbeeld. Dit is werkelijk uniek voor een managementboek en daarmee alleen al het lezen waard.
Over Hanneke Vogels
Hanneke Vogels is Nederlands meest prominente expert op het gebied van salestechnologie. Als managing partner van Stryfes helpt ze bestuurders en salesmanagers om meer omzet te realiseren door de juiste inzet van technologie.