LinkedIn, wie kent het niet? Het heeft zich in twintig jaar tijd ontwikkeld van eenvoudige banensite tot een uitgebreid contentplatform. Een ‘online sociaalnetwerksite’ voor werkend Nederland. Met meer dan 9 miljoen accounts is LinkedIn het grootste zakelijke platform van Nederland. Daarmee is het een krachtige marketingtool voor ondernemers en zzp-ers. Dat roept meteen de vraag op: hoe val je op tussen al die miljoenen LinkedIn-gebruikers? Hoe onderscheid je je van al die anderen? Hoe zorg je ervoor dat jouw connecties en volgers jouw berichten wel te zien krijgen op hun tijdlijn?
Alle relevante aspecten
Het antwoord klinkt simpeler dan het is: bedenk de perfecte post op LinkedIn. Daarover gaat dit boek. Geschreven door Ina Boer, uitgeefcoach en LinkedIn- en marketingcoach voor ondernemers die een boek willen schrijven. Ze was eerder 20 jaar uitgever van managementboeken en besloot nu zelf de pen ter hand te nemen. Het resultaat is een praktisch how-to-do boek waarin Ina Boer je meeneemt op weg naar het gewenste resultaat, de perfecte post op LinkedIn. In drie delen komen alle relevante aspecten en succesfactoren aan bod.
Gestructureerde aanpak
Deel 1 gaat over wat je moet weten om LinkedIn succesvol in te zetten. Achtereenvolgens komen onderwerpen aan bod als het persoonlijk profiel versus bedrijfsprofiel, social selling (‘know, like, trust’), thought leadership, zoeken en vinden van connecties en volgers en het ‘black box’ algoritme van LinkedIn en hoe je daar het beste gebruik van kunt maken. Ook lezen we over het belang van een gestructureerde aanpak met het bepalen van je doelgroep (persona), wat je wilt bereiken (smart-doelen), jouw kernboodschap en het opstellen van een contentplan met kalender. Als laatste krijg je concrete tips mee voor het vertalen van jouw kernboodschap naar de perfecte post: van zorg voor een ‘personal touch’ en kom binnen met een knaller tot maak het niet te lang, wees origineel en positief en publiceer je post op het juiste moment.
Instrumenten
In deel 2 passeren alle instrumenten de revue om die originele en prikkelende content te maken. Storytelling, entertainment, emotie en verbinding staan hierbij centraal. Dat kan met behulp van een goed geschreven blog, een spraakmakende video, een boeiende podcast of LinkedIn Audio of een slimme sliderpost, infographic of poll. Bij al deze instrumenten krijg je uitleg (hoe werkt het?) concrete tips (vorm en inhoud), succesvolle voorbeelden en adviezen van experts om er het maximale uit te halen. Zoals het advies van LinkedIn-expert Corinne Keijzer: ‘Maak je berichten persoonlijk, menselijk, maar houd het zakelijke haakje met je werkleven, branche of organisatie in de gaten.’ Het boek sluit af met deel 3, waarin vijftig creatieve invalshoeken staan om tot goede ideeën te komen voor een perfecte post. Haak aan bij de actualiteit, focus op mensen in je bedrijf, geef een kijkje achter de schermen, verzin een prijsvraag of interview een klant, het zijn slechts enkele voorbeelden. Zo maak je een post waarmee je jouw doelen op LinkedIn bereikt. Dus meer aandacht, bereik, views, likes, comments, connecties, volgers, downloads en wat al niet meer.
Goede mix
Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn is een praktisch en vlot geschreven boek. Een goede mix van bewezen marketingtactieken met nieuwe social media-inzichten en specifieke LinkedIn-zaken. Met tal van tips en voorbeelden. Door het boek heen komen verschillende experts aan het woord, want een goede tekst schrijven is nu eenmaal hele andere koek dan een leuke video opnemen, een spraakmakende podcast maken of slim inspelen op het algoritme van LinkedIn. Met het lukraak posten van berichten en reacties kom je er niet meer. Wil je serieus aan de slag met LinkedIn voor personal branding, het uitbouwen van je netwerk of het werven van nieuwe opdrachten, dan is dit boek een aanrader.
Houd daarbij ter afsluiting dit expertadvies in je achterhoofd: focus niet op de groei van je aantal volgers, maar focus op het bouwen van een community.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.