Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De perfecte post op LinkedIn - Voor meer zichtbaarheid en impact

Meer zichtbaarheid en een grotere impact is een grote wens van veel ondernemers en marketeers die met regelmaat content plaatsen op LinkedIn. Wat maakt nou dat het ene bericht nauwelijks betrokkenheid krijgt en een ander bericht door het dak gaat qua bereik? Daarover gaat ‘De perfecte post op LinkedIn’ van Ina Boer en Franck Fielemon.

Ina Boer | 8 maart 2024 | 3-4 minuten leestijd

Wat een geweldig socialemediakanaal is LinkedIn door de jaren heen geworden. Wat begon als een online verzamelplaats van cv’s, is inmiddels uitgegroeid tot hét zakelijke contentplatform voor iedere professional en ondernemer. Met dagelijks één miljoen actieve gebruikers in Nederland en maar liefst tien miljoen profielen is het dé plek om jezelf te profileren en positioneren.

Samen met Franck Fielemon schreef ik De perfecte post op LinkedIn. Daarin laten we je zien dat het daarbij absoluut niet gaat om zenden en reclame maken. Met persoonlijke en authentieke verhalen creëer je veel meer betrokkenheid binnen je netwerk. Heb je een perfecte post weten te maken, dan geeft dat niet alleen veel voldoening en plezier, maar ook echte interactie met echte mensen.

Klanten aantrekken vraagt om goede content

Met het inzicht dat je LinkedIn kunt inzetten als marketingtool komen ook de vragen. Want hoe doe je dat op een effectieve manier? Hoe creëer je content die mensen interessant vinden? En misschien wel de belangrijkste vraag: hoe krijg je daardoor nieuwe klanten?

Ondernemers denken vaak nog te veel vanuit de commerciële hoek, terwijl juist bekend is dat het keer op keer pushen van berichten als te drammerig wordt ervaren en eerder contraproductief werkt. Het ‘zenden’ van informatie is een van de belangrijkste redenen voor mensen om af te haken. Het gaat erom dat je gewaardeerd wordt, zodat mensen jou of je bedrijf interessant vinden om te volgen. Iemand volgen is een actieve handeling, dus dan moet die persoon wel iets te melden hebben. De vraag is hoe je wél gewaardeerd wordt op LinkedIn, hoe je een groot bereik krijgt en mensen je berichten gaan liken, becommentariëren en delen. Hoe je goede content plaatst dus.

Posten om te posten

Dat klinkt eenvoudig, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Herken je dit? Dat je lukraak posts maakt voor het ‘posten om te posten’, omdat je twee berichten per week ‘moet’ plaatsen bijvoorbeeld? Wordt er binnen jouw bedrijf ook vaak geroepen: ‘Dit moeten we op LinkedIn zetten’, als er iets gebeurt wat eerder leuk is voor de medewerkers dan interessant voor de klanten? Bedenkt de directie van bovenaf wat vermeldenswaard is? Of ben je zzp’er en denk je: wat is interessant om mijn klanten te vertellen? En in welke vorm dan? Leest jouw doelgroep, of heeft video de voorkeur? Op welke andere manieren kun je eigenlijk content presenteren?

Eigen stijl

De perfecte post op Linkedin gaat over alle vormen van het bedenken van interessante, aansprekende content waarmee je klanten aantrekt en/of je expertstatus ondersteunt. Een eigen stijl ontwikkelen hoort daarbij – de optelsom van inhoud, vorm en stijl.

Het maken van content doe je natuurlijk met een doel voor ogen. Wat wil je met je bijdrage bereiken en heb je hier een plan/strategie voor? Content zonder strategie is als autorijden zonder een bestemming te hebben.

De eerste editie van dit boek verscheen in januari 2023 onder de titel: Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn. Met deze tweede uitgebreide en herziene editie is een nog completer beeld gecreëerd rondom de perfecte post op LinkedIn: met 30% nieuwe content en voorbeelden en 15% dikker dan de eerste editie. Ook werd het auteursteam met 50% uitgebreid: Franck Fielemon van Omzetcoach.nl (bijna 27.000 volgers) voegde specifieke kennis toe over hoe LinkedIn strategisch in te zetten.

Social selling

Zichtbaarheid zonder strategie heeft nauwelijks waarde. Daarom gaan we in deze editie dieper in op de strategie achter social selling. Ook mocht informatie over ChatGPT in combinatie met LinkedIn niet ontbreken. We beschrijven welke pijlers belangrijk zijn om leads te genereren en klanten aan te trekken. Er wordt in het boek een duidelijke indeling van de verschillende typen bijdragen gemaakt. Bovendien delen we zestig invalshoeken inclusief aansprekende voorbeelden van succesvolle posts.

De focus daarbij blijft op wat een post perfect maakt. Wat de toegevoegde waarde van bereik is. En wat de manieren zijn om je bereik positief te beïnvloeden. Het komt allemaal aan bod in De perfecte post op LinkedIn.

Over Ina Boer

Ina Boer is uitgeefcoach en LinkedIn- en marketingcoach voor ondernemers die een boek willen schrijven. Zij was 20 jaar uitgever van managementboeken, waarvan vele op managementboek.nl de nummer 1-positie bereikten en weet als geen ander hoe je goede content maakt.

Over Franck Fielemon

Met meer dan 26.000 volgers en miljoenen impressies heeft Franck Fielemon LinkedIn als duurzame leadbron weten te ontwikkelen voor zijn bedrijf Omzetcoach.nl. Dagelijks deelt hij op LinkedIn zijn strategie, tips en inzichten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden