Als manager of leider van een groep vakinhoudelijk sterke mensen ben je waarschijnlijk zelf behoorlijk ondernemend. Dat is een van de redenen dat je op die positie terechtkomt. Maar daarmee neem je vaak onbewust ten onrechte aan, dat het voor je mensen net zo makkelijk is.
Begeleiden van mensen op het ondernemende deel van het werk, vraagt een andere stijl van leidinggeven dan begeleiden op het vakinhoudelijke deel. Daarmee mochten we de afgelopen jaren veel managers en organisaties helpen. Vier tips uit onze praktijk.
1. Begin met het waarom
Het versterken van ondernemerschap levert veel op, en is goed haalbaar, maar gaat niet vanzelf. Je kunt het als een project zien. Het kost inspanning, en waarschijnlijk heb je al genoeg projecten die om je aandacht vragen. Daarom is het van belang om goed te weten waarom je hier tijd aan wilt besteden. Eerst om bij jezelf te checken of je hier voldoende warm voor loopt om nee te zeggen tegen andere goede ideeën. En vervolgens vragen aan je professionals waarom het voor hun persoonlijk goed is.
2. Maak het concreet
Wij zien organisaties een stap maken zodra ze één of twee ondernemende gedragingen echt omarmen en structureel toepassen. Dan moet je wel weten: Wat kan je nu precies doen om de kans op mooie opdrachten via je consultants te verhogen?
Daarbij geldt: liever een of twee acties goed uitvoeren dan twaalf een beetje. Wel starten en niet afmaken is geen goed idee. Het gaat om executie, doen. Zo ga je van Eigenlijk naar Werkelijk.
3. Zorg dat het gebeurt
Gedragsverandering vraagt om borging; Om aandacht geven, begeleiden, faciliteren, successen vieren. Zorgen dat we daadwerkelijk in praktijk brengen wat we belangrijk vinden.
Want ondernemend gedrag is vrijwel nooit urgent. Je kan het bijna altijd nog een dagje uitstellen. En voor je het weet is dat een weekje, maandje, jaartje geworden.
4. We kunnen allemaal hulp gebruiken
Stel een professional zou een netwerkactie doen, maar heeft dat niet gedaan. Tijd om te helpen, om te coachen. Al je gaat coachen, helpt het om eerst te kijken waarom iets niet gaat zoals je wilt. In welke D zit het probleem:
- Durven
Is er een drempel, vindt de professional het spannend?
- Doen
Weet de professional niet goed hoe het aan te pakken?
- Discipline
Mist er een trigger, een deadline, tijd om de actie te doen?
Ga aan de slag met de juiste D. Bijvoorbeeld als de professional het spannend vindt, dan helpt het niet om te drukken op Discipline. Maar als het wel in discipline zit, laten we dan geen tijd verspillen aan tips hoe het aan te pakken.
Over Maarten van Os
Maarten van Os en Jan Willem van den Brink vinden het mooi als het managers lukt om het beste in hun mensen naar boven te halen. Zodat hun professionals groeien in het ondernemende deel van hun werk. Want dat zorgt voor nog betere relaties met opdrachtgevers en collega’s, en de beste en leukste opdrachten.
Over Jan Willem van den Brink
Jan Willem van den Brink en Maarten van Os vinden het mooi als het managers lukt om het beste in hun mensen naar boven te halen. Zodat hun professionals groeien in het ondernemende deel van hun werk. Want dat zorgt voor nog betere relaties met opdrachtgevers en collega’s, en de beste en leukste opdrachten.