LinkedIn heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig contentplatform voor ondernemers. Steeds meer zzp’ers en bedrijven weten LinkedIn in te zetten om met (potentiële) klanten in contact te komen. Maar er verschijnt zoveel op de tijdlijn. Wat moet je posten en hoe krijg je aandacht voor jouw post? Kortom: hoe bedenk je de perfecte post? Dat is de meest gestelde vraag van ondernemers over LinkedIn, en daarover gaat mijn boek.
Kennis van het algoritme is onontbeerlijk
Wil je dat je posts gezien worden, dan heb je kennis nodig van de werking van het algoritme. Dat bepaalt wie jouw bericht te zien krijgt. Hoe dat precies werkt houdt LinkedIn angstvallig geheim. LinkedIn-specialisten doen onderzoek om het geheim te ontrafelen. Daardoor weten we nu wanneer het de beste tijd is om te posten en welke vormen van content het beste scoren. En niet onbelangrijk: wat je moet doen om het algoritme aan te zwengelen om je post bij zoveel mogelijk volgers in beeld te krijgen.
Ingrediënten voor de perfecte post
Het is opvallend dat bepaalde posts het goed doen op LinkedIn. Na duizenden post gelezen te hebben, ontdekte ik tien ingrediënten die het succes van je post mede bepalen. Een interessante, inhoudelijke of leuke boodschap is natuurlijk een voorwaarde, maar wat zorgt ervoor dat je posts gelezen worden en er reacties op komen. Op nummer één staat met stip ‘de persoonlijke touch’, met het persoonlijke element in je verhaal kan je mensen (emotioneel) raken. Het hoeft niet over jezelf te gaan, het kan ook gaan over de mens achter de mens in de organisatie of iets bijzonders dat je meemaakt. Er zijn nog negen andere ingrediënten voor de perfecte post.
In welke vorm ga je content maken?
Veel gebruikers houden het bij bloggen. Een stukje schrijven is natuurlijk snel gedaan. Het is nog steeds de meestgemaakt vorm van content. Ik wil mijn lezers uitdagen om ook andere vormen van content te maken. Van het maken van slimme video’s tot infographics. Met een mix van contentvormen zorg je ervoor dat het niet saai wordt om je te volgen. Misschien zetten je volgers zelfs het belletje aan op je profiel zodat ze een bericht krijgen als jij iets geplaatst hebt.
Het afgelopen jaar is de sliderpost (of caroussel) populair geworden. Ben Tiggelaar en Christ Coolen zijn grootverbruikers en hebben er daardoor veel volgers bijkregen. Maar denk ook eens aan een podcast bijvoorbeeld. Lees het verhaal van Tjip de Jong, de succesvolste podcastmaker op het gebied van onderwijs. Hij vertelt hoe hij is begonnen en wat zijn grootste valkuil was.
Hoe kom je aan ideeën?
In het boek komen verschillende LinkedIntoppers aan het woord zoals psycholoog Danny Mullenders en binnenvaartinfluencer Liana Engibarjan. Zij hebben tienduizenden volgers en krijgen er dagelijks meer bij. In het boek vertellen zij hoe ze dat doen.
Het bedenken van ideeën is de belangrijkste stap om content te maken. Je kunt aan ideeën komen door met klanten in gesprek te gaan hun vragen zijn of zelf bedenken wat jouw volgers interessant vinden. De vraag is dan of dat voldoende ideeën oplevert. De kunst is om met een beperkt aantal ideeën een constante stroom van nieuwe posts te maken door er steeds een andere draai aan te geven. En daarvan staan er meer dan vijftig in het boek.
Over Ina Boer
Ina Boer is uitgeefcoach en LinkedIn- en marketingcoach voor ondernemers die een boek willen schrijven. Zij was 20 jaar uitgever van managementboeken, waarvan vele op managementboek.nl de nummer 1-positie bereikten en weet als geen ander hoe je goede content maakt.
Over Franck Fielemon
Met meer dan 26.000 volgers en miljoenen impressies heeft Franck Fielemon LinkedIn als duurzame leadbron weten te ontwikkelen voor zijn bedrijf Omzetcoach.nl. Dagelijks deelt hij op LinkedIn zijn strategie, tips en inzichten.