Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Podcast

Ina Boer

‘Maak een bouwplan voor je gaat schrijven’

Ina Boer heeft 20 jaar als uitgever gewerkt en ze gaf in die hoedanigheid meer dan 500 managementboeken uit. Nu begeleidt ze (aankomende) auteurs bij het hele traject van idee tot publicatie. In een bonusaflevering van podcast De Boekenpraktijk praten we over alles wat er komt kijken bij het schrijven en uitgeven van een managementboek. Want haar eerste boek is inmiddels gepubliceerd: 'Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn'. 

Karin de Zwaan | Aad Goudappel | 2 februari 2023 | 2-3 minuten leestijd

De eerste vraag van host Willem van Leeuwen is voor veel auteurs een heel belangrijke: In hoeverre bemoeit een uitgeverij zich met het schrijfproces van een auteur? Ina antwoord: 'Dat hangt heel erg af van de uitgeverij en de uitgever. Ik bemoeide mij daar als uitgever heel erg mee. In de zin dat we de auteur daarmee begeleiden. Samen maak je een bouwplan, zoals een architect ook van te voren een gebouw ontwerpt en niet meteen begint met metselen.'

Publicatievoorstel en bouwplan

Aan de basis van een goed boek ligt een goed publicatievoorstel dat de auteur voor de uitgever heeft gemaakt. In dit publicatievoorstel werk je onder andere uit wat jouw kernboodschap is, wie jouw lezers zijn of je een praktisch stappenplan gaan schrijven of een theorie uit gaat werken. Met dit publicatievoorstel en de opzet van de eerste hoofdstukken kun je al op zoek naar een uitgever. De meeste uitgevers denken graag mee met jou als auteur en stappen daarom graag vroeg in bij het schrijfproces.

Het publicatievoorstel is als het idee voor een boek, het bouwplan is meer vergelijkbaar met de inhoudsopgave. Het zorgt ervoor dat er samenhang komt in je boek. Door vooraf al de opzet van het boek neer te zetten wordt het schrijven meer een invuloefening. Of je weet naar welke onderwerpen je eerst nog wat meer onderzoek moet doen.

In deze aflevering deelt Ina Boer haar inzichten als uitgever, maar ook hoe het haar als auteur zelf is afgegaan. En natuurlijk hebben we het over haar eerste eigen boek Zo bedenk je de perfecte post op LinkedIn. Maak je voor zo'n post ook een bouwplan? Of zijn er andere handigheden die je moet weten? 

Luister naar deze aflevering van De Boekenpraktijk hieronder of open de podcast op SpotifyApple PodcastsGoogle Podcasts of YouTube

OVER DE BOEKENPRAKTIJK

De Boekenpraktijk is een podcast van Managementboek. Omdat er zoveel verschillende soorten managementboeken en manieren van schrijven zijn gaan we in de Boekenpraktijk dit jaar vaker een uitstapje maken naar het schrijfproces. In december spraken we Andor de Rooy over zijn schrijfproces. Aanvullend vind je hier een boekenlijst over het schrijven en vermarkten van managementboeken.

Over Karin de Zwaan
Karin is marketeer bij Managementboek.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden