Boekenlijst
Shortlist Managementboek van het Jaar 2023
De jury van het Managementboek van het Jaar 2023 presenteert: De shortlist. Vijf boeken die u gelezen moet hebben, over thema’s waar volgens de jury elke leider, manager of ondernemer echt mee aan de slag moet. Hier de vijf genomineerden en waarom ze op de shortlist thuishoren, in de woorden van de jury.
De speechschrijver
Ze schreef de speeches voor Wouter Bos en Roger van Boxtel, Jan Kees de Jager en Bram Peper en vele anderen daarvoor en daarna. En uiteindelijk schreef Renée Broekmeulen ook iets voor het grote publiek. De speechschrijver is een waardevol boek voor iedere manager die ooit een speech gaf of gaat geven. Een presentatie, een lezing, een overtuigende voordracht. Er is natuurlijk meer geschreven op dit vlak, maar zelden was een boek zó concreet, helder en taalkundig verrijkt. Broekmeulen neemt de lezer écht bij de hand door het proces van presentatie-ontwikkeling. Ook is er ruimte voor aantrekkelijk taalgebruik, concrete argumentatie en humor. Wie regelmatig voor een groep mensen staat te praten, zal baat hebben bij dit boek. Het ontleedt de materie op toegankelijke wijze en leert de lezer te overtuigen met taal. Zoals de bekende managementwet van Mayer ons leert, is inhoudelijke kwaliteit pas effectief bij voldoende acceptatie. De speechschrijver helpt managers om af te stemmen op het publiek. Om te overtuigen op authentieke wijze en gebruik te maken van kloppende structuren. Leer anekdotisch te vertellen, maak gebruik van inspirerende storytelling, én leer taal in te zetten voor specifieke framing. Als jury zijn we onder de indruk van de volledigheid, inhoud en didactische kracht van dit boek. Een absolute aanrader voor als u binnenkort het podium bestijgt.
De blauwe fabel
Dit boek wist van meet af aan discussie te ontlokken binnen de jury. Met name omdat het geen stereotypisch managementboek is. Auteur Ties Joosten (Follow the Money) weet gedegen onderzoek te vatten in een werk dat leest als een spannend jongensboek. Onze nationale trots KLM, met haar schitterende blauw-witte vliegtuigen. Piloten die de hoofdrol spelen in menig kinderdroom. Maar is dat nog wel terecht? Waarop is dit trotse imago eigenlijk gebaseerd? Joosten beschrijft de historische ontwikkeling van KLM, inclusief de volstrekt irrationele politieke steun die continue werd verleend. Het is daarom vooral ook een boek van nú. In een tijd waarin afwegingen gemaakt moeten worden tussen milieubelangen, waardecreatie en duurzaamheid, verdient dit boek alle aandacht. Waarbij leiders en managers als geen ander lering kunnen trekken uit de complexe structuren die rondom hele onlogische ideeën kunnen worden opgetuigd. Dit werk toont ons allemaal hoe het nu juist níet moet. Hoe je op basis van een droom en honger naar persoonlijke erkenning, 100 jaar later kunt verzanden in situaties van schaamteloos wanbestuur. Tot op de dag van vandaag is dit boek meer dan actueel, omdat de oude zwaan diep in ons DNA verweven is. Wanneer ziet een goede leider in, dat de strategie al die tijd verkeerd was? En hoe ga je vervolgens om met wat men in de psychologie ‘the sunk cost fallacy’ noemt? Dat zijn gedachten die de lezer voor zichzelf kan vormen na het lezen van De blauwe fabel. Een boek dat aanzet tot strategische reflectie, realiteitszin en bijzonder goede gesprekken.
Why innovation fails
Why innovation fails leest vlot weg en is goed geschreven. Het boek biedt een gezonde en onderbouwde kijk op innovaties en waarom deze innovaties vaak mislukken. Het boek begint met de bekende Kodak-case waarin op een heldere manier uitgelegd wordt waarom het daar echt verkeerd is gegaan, namelijk het hebben van een beloningscultuur die is gebaseerd op targets en niet op toekomstbestendigheid. Het boek kan gezien worden als leidraad voor managers en trekkers om innovatie te verankeren in je organisatie. Je krijgt vele praktische theorieën, handvatten, modellen, technieken en heldere cases, samengebracht in zeven sleutels en bijbehorende hoofdstukken, om het innovatieproces zodanig in te richten dat de kans op succes zo groot mogelijk wordt. De zeven sleutels hebben betrekking op de drie technologiewetten en wat dat betekent voor onze, digitale, toekomst, het klaarmaken van je organisatie om te innoveren, het structureren van je organisatie (waarbij ook een scala aan obstakels de revue passeren), het samenstellen en hebben van een winning innovation team, de 3-horizonsaanpak op basis waarvan een innovatieportfolio kan worden samengesteld, een revival van het scenariodenken, en ten slotte de rol van ecosystemen. Het boek is fraai opgemaakt, voorzien van full color plaatjes en het gebruik van de QR-codes om bijbehorende filmpjes te kijken maakt het verwerken van de stof aangenaam. Vele boeken over innovatie heeft de jury in haar handen gehad maar dit boek springt eruit in grondigheid en praktijkgerichtheid. Een belangrijk boek voor organisaties om ook over tien jaar nog relevant te zijn.
Van winst naar waarde
Dat winst maken niet meer als enige het succes van organisaties bepaalt, is geen nieuws. Veel ondernemers zijn zich daar al terdege van bewust en maken stappen om niet alleen winst, maar ook maatschappelijke waarde te creëren. Uit eigen beweging, maar vaak ook door druk van buitenaf. Door wantrouwen in de maatschappij en kritiek via social media bijvoorbeeld. Binnenkort wordt de noodzaak voor transparantie over verantwoord ondernemen nog groter, want met de Green Deal heeft de Europese Unie zich gecommitteerd aan regels die organisaties verplichten om te rapporteren over de impact van hun activiteiten op ESG: environmental, social en governance-aspecten. Dat betekent dat het belangrijk is dat organisaties hun omgeving goed kennen en alle stakeholders in kaart hebben. Peters maakt in zijn nieuwste boek de slag van stakeholdermanagement naar stakeholderengagement. Een methodiek om van buiten naar binnen te kijken, dus vanuit de perspectieven van belanghebbenden en deze echt te betrekken bij de organisatie. Peters slaat een brug tussen wet- en regelgeving en de praktijk. De meerwaarde van dit boek zit vooral in de praktische insteek: hier kun je concreet mee aan de slag. Peters beschrijft een flink aantal modellen, inzichten en stappenplannen die het belang van stakeholderengagement en duurzame waardecreatie onderstrepen en die helpen om de theorie in de praktijk te brengen. De jury heeft al vele strategieën voor stakeholdermanagement gezien, maar nog niet zo uitgebreid als hier beschreven. Een relevant, actueel en maatschappelijk belangrijk boek.
Spelen werkt
Kinderen leren door te spelen. En managers stiekem ook. Bij veel organisaties staat innovatie hoog op de verlanglijst. Serieuze besprekingen en eindeloze vergaderingen zullen daar nauwelijks aan bijdragen. Wat wel werkt? Leren met elkaar, open staan voor experimenten en creativiteit. Kortom: spelen. In het boek Spelen werkt nemen de auteurs je aan de hand om zelf stap voor stap spellen te ontwikkelen en zo spelen op de werkvloer een plek te geven. De plek die het verdient. Dit doen zij met verfrissende voorbeelden en zonder het nodeloos ingewikkeld te maken. Wat maakt een spel een goede leerervaring? In negen stappen ontdek je alle elementen die een spel tot een succesvolle (en leuke!) leerervaring maken. Ga mee op reis en ontdek alles tussen het formuleren van de leerdoelen en de laatste stap, de o zo belangrijke transfer van spel naar praktijk. Tussendoor word je getrakteerd op spelvoorbeelden met epische verhalen en word je aangemoedigd zelf aan de slag te gaan. Dit alles is didactisch onderbouwd en nooit saai. Als je denkt dat je zelf een game designer moet worden om succesvol te zijn met spelen op de werkvloer, dan heb je het mis. Ook met kleine werkvormen kun je al veel in gang zetten. Spelen werkt. En is erg leuk bovendien.
Op 20 april kennen we de winnaar
Deze shortlist is tot stand gekomen dankzij de juryleden Liesbeth Tetttero, Henny Portman, Elmas Duduk, Arvid Buit, Jasmijn Mioch en Eric van Arendonk. Hun juryproces gaat verder, een winnaar moet gekozen worden. Op 20 april zullen zij tijdens het Managementboekengala bekend maken welk boek Managementboek van het Jaar 2023 is.
Over Managementboek Redactie
Dagelijks plaatst de redactie van Managementboek nieuwe interviews, previews, recensies en andere content over managementboeken.