Ben van der Hilst heeft een lange carrière als leraar, schoolleider, opleider, adviseur en onderzoeker in het onderwijs achter de rug.
Meer over Ben van der HilstTeamgericht organiseren in het basisonderwijs
Handreiking voor het inrichten van een professionele, lerende school
Paperback Nederlands 2020 4e druk 9789082439717Samenvatting
Hechte samenwerking van leraren rond eenzelfde groep leerlingen vormt de meest krachtige leeromgeving voor professionals en is de sleutel tot kwaliteitsverbetering, innovatie en werkplezier in het onderwijs. Dit boek biedt schoolleiders en leraren een heldere handleiding om de teamgecentreerde arbeidsorganisatie (TAO) stap voor stap in hun school in te voeren.
Het boek is een praktische vertaling van het proefschrift Teamgericht organiseren in het onderwijs. Sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier, waarop Ben van der Hilst in december 2019 promoveerde aan de Open Universiteit. QR-codes in de tekst geven toegang tot relevante delen van het proefschrift voor degenen die prijsstellen op meer achtergrondinformatie, maar dit boek kan ook prima als zelfstandig boek gelezen en gebruikt worden.
'Teamgericht organiseren in het basisonderwijs' is de meer praktische en geactualiseerde opvolger van het succesvolle Blauwdruk voor de emergente school, dat in 2015 verscheen en sindsdien 11 herdrukken beleefde. Het heeft vele bestuurders, school¬leiders en leraren geïnspireerd om de organisatiestructuur van hun school onder de loep te nemen. Dit boek beoogt dit nog beter te doen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lezersrecensies
Over Ben van der Hilst
Inhoudsopgave
1.1 Waarom dit boek
1.2 Relatie met het proefschrift
1.3 Opzet van dit boek
1.4 Suggesties voor het gebruik van het boek
1.5 Begeleid of onbegeleid?
Hoofdstuk twee: Beschrijving en analyse van de huidige organisatiestructuur
2.1 Het tekenen van het organogram en een eerste analyse
2.2 Slordige organisatiestructuur door vier ambiguïteiten
2.3 Intermezzo: de ontwikkeling van de organisatiestructuur van scholen in de laatste decennia
2.4 Sturingszwakte: zwakke koppelingen in het organogram
Hoofdstuk drie: Waarom sterke teamvorming (rond leerlingen) zo belangrijk is
Hoofdstuk vier: Drie paradigmaveranderingen bij het invoeren van de team-gecentreerde arbeidsorganisatie
4.1 Van systeem centraal naar leerling centraal
4.2 Van individueel beroep naar werken vanuit een collectief
4.3 Van aansturen van individuen naar ondersteunen van teams
Hoofdstuk vijf: De bouwstenen van de team-
gecentreerde arbeidsorganisatie (TAO)
5.1 Ontwerpen van het onderwijsteam
5.2 Twee pijlers: de leraar als professional en als teamspeler
5.3 De cruciale rol van de schoolleider
5.4 Expertteams
5.5 Het schoolberaad
5.6 Het nieuwe organogram
5.7 Ondersteunende diensten en systemen
5.8 Congruentie in heel de organisatie
5.9 Visie op onderwijs én op de organisatie
Hoofdstuk zes: Leidinggeven in en aan de TAO
6.1 De paradox van het sturen op zelfsturing
6.2 Ontwerpen en onderhouden
6.3 Ondersteunen
6.4 Ondubbelzinnig handelen
6.5 Nabij, teamgericht leiderschap
Hoofdstuk zeven: Implementatie van de TAO
7.1 Een van bovenaf opgelegde verandering
7.2 De focus op het waarom
7.3 Een halve TAO bestaat niet
7.4 De ouders
7.5 De MR
7.5 Onderzoek
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan