Prof. dr. Bob de Wit is een visionaire wetenschapper en Hoogleraar Strategisch Leiderschap verbonden aan het Center for Strategy, Organization & Leadership van Nyenrode Business Universiteit. Zijn belangrijkste research onderwerp is de transformatie van organisaties, sectoren en samenlevingen als gevolg van digitale technologieen, biotechnologie en duurzame energie oplossingen.
Meer over de auteursStrategisch management van publieke organisaties
De overheid in paradoxen
Paperback Nederlands 2000 1e druk 9789051898194Samenvatting
Managers van publieke organisaties houden zich weliswaar dagelijks bezig met strategie, maar dan vooral in relatie tot het bereiken van de beleidsdoelstellingen. Veel publicaties op strategisch gebied kunnen daarom worden ondergebracht in de categorie strategie & beleid. Het realiseren van de organisatiedoelstellingen, en daarmee de verwante categorie strategie en publieke organisatie krijgt veel minder aandacht. Ten onrechte, want publieke organisaties staan voor de tweeledige uitdaging om zowel de beleidsdoelstellingen te realiseren in de politieke en maatschappelijke dynamiek als de organisatiedoelstellingen te verwezenlijken in de juridische en politiek-bestuurlijke context.
'Strategisch management van publieke organisaties' beoogt een bijdrage te leveren aan de categorie strategie en publieke organisaties, op basis van de strategische concepten die zijn ontwikkeld door Bob de Wit en Ron Meyer. Een essentieel onderdeel van deze concepten is dat problemen worden gedefinieerd als paradoxen. Vooral ervaren managers in private organisaties waarderen de relevantie van deze nieuwe benadering, die internationaal toonaangevend is. Aan de hand van casestudies vertalen de schrijvers in dit boek hun denkwijze over strategisch management nu naar publieke organisaties. Het boek biedt, in een verrassende combinatie van theorie en praktijk aankomende en ervaren managers en consultants in publieke organisaties een nieuw inzicht in strategische vraagstukken.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Ron Meyer
Over Kees Breed
Inhoudsopgave
1. Strategie voor overheidsmanagers
2. Het doel van overheidsorganisaties
Deel 2 - Strategisch beleid
3. Strategie voor een directie of dienst
4. Strategie voor een ministerie, provincie of gemeente
5. Strategie voor een netwerk van organisaties
Dele 3 - Strategische context
6. Internationale context
7. Beleidsveld context
8. Organisationele context
Deel 4 - Strategisch proces
9. Strategisch denkproces
10. Strategievormingsproces
11. Strategisch veranderingsproces
Deel 5 - Strategische dialoog
12. Denken in termen van strategische paradoxen
Noten
Register
Over de schrijvers
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan