Frank Dikötter is in Nederland geboren en groeide op in Zwitserland. Sinds 2006 is hij hoogleraar Humanistiek aan de Universiteit van Hongkong, voor die tijd was hoogleraar Moderne Chinese geschiedenis aan de Universiteit van Londen. Hij schreef eerder een trilogie over Mao en China, die samen een indringend beeld van een deel van het Mao-tijdperk schetste.
Meer over Frank DikötterChina na Mao
De opkomst van een supermacht
Gebonden Nederlands 2022 1e druk 9789000376889Samenvatting
China-expert Frank Dikötter toont de ware identiteit van wereldmacht China
Al decennialang is de Volksrepubliek China bezig aan een ongekende opmars. Na het overlijden van Mao Zedong in 1976 raakte het land in een stroomversnelling op economisch gebied. Maar wat weten we nu echt over deze nieuwe grootmacht? Hoewel de economische groei onbetwistbaar is, blijkt veel informatie over de Chinese markt nog altijd onbetrouwbaar, incompleet of verdraaid.
In deze nieuwe geschiedenis duikt historicus Frank Dikötter in de historie van het land na de dood van Mao en schetst hij een verrassend nieuw beeld van China en zijn communistische partij. Waar China's opkomst jarenlang grenzeloos werd geacht, onthult Dikötter de scheurtjes in het economische systeem en de wankele balanceeract van het autoritaire bewind.
Over De culturele revolutie:
Het beste boek over de moderne Chinese geschiedenis in jaren. - NRC
Over Mao’s massamoord:
Een meesterlijke studie en een uiterst helder en meeslepend betoog. - Vrij Nederland
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Kaart 18
1. Van de ene dictator naar de andere (1976-1979) 21
2. Bijstelling (1979-1982) 57
3. Hervorming (1982-1984) 81
4. Over het volk en de prijzen (1984-1988) 113
5. Het bloedbad (1989) 141
6. Het kantelpunt (1989-1991) 175
7. Kapitalistische hulpmiddelen in socialistische handen (1992-1996) 213
8. Hoe groter, hoe beter (1997-2001) 245
9. Denk wereldwijd (2001-2008) 283
10. Grootheidswaan (2008-2012) 323
Epiloog 345
Woord van dank 357
Selecte bibliografie 359
Noten 375
Register 445
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan