Gratis verzending

Bij een bestelling vanaf €20

Rik Siere Ongehoord!

Ongehoord!

Rik Siere

Binnen 2 werkdagen bezorgd
ISBN: 9789491560569
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 128
Verschijningsdatum: 2014
Druk: 1e
€24,95

Gratis

verzending

Aantal: Bestellen
Geen info

Het is bijna een cliché om te zeggen dat luisteren belangrijk is. Toch blijkt het in de praktijk voor veel bedrijven en organisaties een hele opgave. Communicatieadviseur Rik Siere geeft in zijn nieuwe boek ‘Ongehoord’ handvatten om dat te veranderen.

In dit boek gaat Rik Siere, die onlangs door de International Listening Association werd onderscheiden voor het beste initiatief om luisteren op de werkplek te stimuleren, uitgebreid in op theorieën en methodieken om het luisteren naar een hoger plan te tillen. Ook krijg je met behulp van vier simpele luistertesten inzicht in jouw persoonlijke luisterstijl.

Ongehoord! Leer professioneel te luisteren en verbeter het contact met collega’s, met klanten en met jezelf. Door beter te luisteren, blijft niemand meer ongehoord!

'Dit boek biedt enorm veel nuttige inzichten en handige tips. Maak er gebruik van en bedenk: met een luisterend oor is oneindig veel meer te bereiken dan je denkt.ʼ
Gerdi Verbeet, Voorzitter Tweede Kamer 2006 - 2012.

ʻWat een goed boek is dit! Ik heb het ademloos uitgelezen. Alles komt aan de orde in een evenwichtige, doordachte vorm, nooit te lang of te kort, prettig leesbaar, praktisch toepasbaar en je komt echt wat te weten! Zoʼn boek over luisteren op de werkplek is broodnodig.ʼ
Betteke van Ruler, Em. Hoogleraar Communicatiewetenschap Universiteit van Amsterdam.

Auteurs:
Verkooppositie:
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 128
Verschijningsdatum: 2014
Druk: 1e
Jan-Jelle van Hasselt 31-08-2015 11:45

Corine Jansen viert dit jaar haar eerste lustrum als chief listening officer bij Radboudumc. Zij is speciaal aangesteld om te luisteren naar patiënten en hen te betrekken bij de behandeling. Om op die manier te komen tot betere zorg. Een mooi staaltje van zoals Betteke van Ruler het noemt ‘reflectief communicatiemanagement’, de organisatie die luistert naar de samenleving en de publieke opinie en daar het beleid en het handelen op afstemt.

Rick Siere hanteert de definitie van de International Listening Association: luisteren als ‘een proces van ontvangen, betekenis geven en reageren op verbale en non-verbale boodschappen’. Empathie is daarbij een sleutelbegrip: je verplaatsen in de ander. Siere vat zijn grondbeginselen van luisteren samen in de vijf O’s: Ongedeelde aandacht, Onbevangen interesse, Onbegrensde empathie, Opeenvolgende erkenning en Onmiddellijke beweging. Luisteren kun je leren en luisteren kan op verschillende niveaus: naar jezelf, collega’s, klanten en stakeholders. Siere bespreekt ze in de verschillende hoofdstukken van zijn boek. Steeds afgesloten met een test die je kunt gebruiken om het luisterend vermogen op het besproken niveau te toetsen. Deze tests zijn trouwens ook te vinden op de site www.luistertest.com. Binnen een organisatie is pas sprake van een optimaal communicatieklimaat als het luisteren op de verschillende niveaus goed geborgd is.

Vanuit mijn eigen specialisme vond ik het onderdeel in dit boek over luisteren naar stakeholders erg interessant: hoe de balans te vinden tussen wat bestuurders vinden en dat wat de stakeholders ervan vinden? Voormalig Shell-baas Jeroen van der Veer: ‘Verder moet je natuurlijk wel blijven luisteren. Ik zeg, daar heb ik mijn flaporen voor gekregen. Eigenlijk is de hele kunst de goede vragen te stellen.’

Dat organisaties ook te veel kunnen luisteren, is een conclusie van de Amerikaans-Nederlandse historicus Jammes Kennedy, uit onderzoek dat hij deed naar het gedrag van organisaties op kritiek vanuit hun omgeving. Rondom deze kritiek vormt zich snel een groep van sympathisanten. De organisatie reageert hier meestal snel en geruisloos op, maar de kritiek vanuit de omgeving blijft zichtbaar in zowel de oude als de nieuwe media. Dat resulteert in druk om nog een stapje verder te gaan met de veranderingen, de organisatie ‘schiet door’ met haar reactie. Op die manier ontstaat er, zoals Siere het noemt, ‘een overschot aan luisteren’. Observaties als deze maken het boek prikkelend en zeer lezenswaardig.

5 sterren gebaseerd op 1 beoordelingen

Anderen bekeken ook