Gratis verzending

Bij een bestelling vanaf €20

Paul Postma Anatomie van de Verleiding

Anatomie van de Verleiding

Paul Postma

Binnen 2 werkdagen bezorgd
ISBN: 9789491560125
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 248
Verschijningsdatum: 2013
Druk: 1e
€34,50

Gratis

verzending

Aantal: Bestellen
Geen info
‘Scherp en vermakelijk, geschreven in de zoet ironische stijl die Postma kenmerkt. Iedere serieuze marketeer behoort dit boek te lezen.’ Luuk Ros. Hoofdredacteur Tijdschrift voor marketing


Het brein maakt rare fouten waar jij als marketeer gebruik van kunt maken. Ontdek hoe je neuromarketing succesvol toepast met de drie methoden die toegang geven tot het brein. Zo leer je de klant beter kennen dan hij zichzelf kent en weet jij wat hij gaat kopen voor hij het zelf weet.

- Klanten verleiden kunnen leren
- Versla elke concurrent en collega
- 9 topspecialisten leggen je alles uit

Genomineerd voor Managementboek van het jaar 2014 

Auteurs:
Verkooppositie:
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 248
Verschijningsdatum: 2013
Druk: 1e
Max Kohnstamm 31-08-2015 12:06

De belangrijke vraag is wederom: Is Paul Postma in zijn opzet geslaagd? Heeft hij met dit boek wel zinvolle bijdrage aan ons vakgebied geleverd? Gelukkig is mijn antwoord op deze vraag: Ja!

Allereerst is het boek zeer logisch opgebouwd. Stap voor stap neemt de auteur ons mee in de wereld van neuromarketing. Op een overzichtelijke wijze wordt duidelijk gemaakt wat neuromarketing inhoudt, hoe ons brein werkt, welke methoden er bestaan om de werking van het brein te onderzoeken en wat we met deze informatie in de marketingpraktijk kunnen bereiken.

Bovendien heeft Postma zijn boek goed onderbouwd door gebruik te maken van een indrukwekkende hoeveelheid literatuur. Bij marketingwetenschappers leidt het gebruik van een grote hoeveelheid literatuur vaak tot een eindeloos aantal citaten en daarmee tot een onleesbaar verhaal. In die fout vervalt Postma niet. Het verantwoord gebruik van de vele reeds bestaande publicaties verheldert en versterkt de geloofwaardigheid van zijn verhaal. Het maakt het boek overtuigend en daardoor ook prettig leesbaar.

Nergens leidt Postma’ s geloof in Neuromarketing tot ongenuanceerd optimisme dat we voortaan al onze marketing beslissingen met behulp van MRI-scans kunnen nemen. Veel nadrukkelijker en veel gedetailleerder dan van Arendonk, Polderman en Smit maakt Postma duidelijk dat fMRI- scans slechts één van de methoden is die inzicht geven in het menselijk gedrag. Er zijn veel meer relevante methoden. Postma doelt daarbij onder meer op ‘neuromarketing avant la lettre’, ofwel de reeds lang bestaande informatie bronnen en/of technieken als lichaamstaal, empathic design, facial coding en eye tracking. Hij voegt daar nog een belangrijke tweede – eveneens al lang bestaande - categorie aan toe: input-outputmodellen. Tot slot is er de derde categorie: meten van inwendige reflexen, waar fMRI-scans onderdeel van uitmaken. Natuurlijk meent ook Postma dat fMRI-scans waardevolle nieuwe informatie opleveren, maar de eenzijdige en opgewonden toonzetting ontbreekt. Postma zorgt voor een compleet beeld van de onderzoekstechnieken.

Tot slot: Postma komt in hoofdstuk 4 van ‘de anatomie van de verleiding’ tot heldere en goed gestructureerde aanbevelingen op welke wijze de drie bovengenoemde neuromarketingmethoden in de beroepspraktijk gebruikt kunnen worden. Waarbij Postma gelukkig – anders dan van Arendonk, Polderman en Smit - wel een logisch onderscheid maakt tussen ‘reclame’ en alle andere stappen van commerciële besluitvorming.

Naschrift: Op verzoek van Paul Postma heb ik het voorwoord geschreven bij zijn boek ‘De anatomie van de verleiding’. Ik heb echter op geen enkel wijze bijgedragen het tot de stand komen van het boek. Het voorwoord is pas geschreven nadat het boek - of beter gezegd het manuscript – geheel was afgerond. Ik meen daarom dat ik ‘De anatomie van de verleiding’ op objectieve wijze heb kunnen recenseren.

\'De Anatomie van de Verleiding’: een must read voor iedereen die professioneel actief is binnen het marketingvakgebied.

5 sterren gebaseerd op 1 beoordelingen

Anderen bekeken ook