Gratis verzending

Bij een bestelling vanaf €20

Nirmalya Kumar en Jan-Benedict Steenkamp Brand Breakout
Binnen 2 werkdagen bezorgd
ISBN: 9789491560415
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 204
Verschijningsdatum: 2014
Druk: 1e
€29,95

Gratis

verzending

Aantal: Bestellen
Geen info

Brand Breakout: genomineerd voor de PIM marketing literatuurprijs 2014.

Nirmalya Kumar en Jan-Benedict Steenkamp laten zien hoe merken uit opkomende markten internationaal succes kunnen boeken. In dit boek behandelen ze acht strategieën - van de Aziatische schildpad tot de diaspora. Ze onderzoeken van elke strategische route hoe deze het effectiefst kan worden uitgevoerd. Ook behandelen ze de problemen die bedrijven daarbij tegenkomen en laten zien hoe die kunnen worden ondervangen. Dit aan de hand van een groot aantal casestudies als HTC, Tata Motors, Samsung, Havaianas en Corona. 

Brand Breakout. Voor entrepreneurs, strategen en marketeers die internationaal succes willen boeken. En voor iedereen die in zijn eigen omgeving daarmee concurreert.

Auteurs:
Verkooppositie:
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 204
Verschijningsdatum: 2014
Druk: 1e
Nick van Loendersloot 31-08-2015 11:20

General Motors, Ford en Leica lieten zich ooit door de Japanners verrassen. Philips, Ericsson en Nokia overkwam hetzelfde met de Koreanen. Zal het nog een keer gebeuren, met sterke Chinese merken? Als het aan de duizenden Chinese studenten die nu aan Europese en Amerikaanse business schools en technische universiteiten studeren ligt, zeker wel.

Voor de in de Verenigde Staten en Engeland werkende marketingdeskundigen Jan-Benedict Steenkamp en de uit India afkomstige Nirmalya Kumar, vormt deze dreiging de aanleiding voor een grondige analyse van het succes en van falen van merken uit opkomende landen.

Het resultaat is een compact, toegankelijk en inhoudelijk sterk boekwerk(je) van nog geen 200 pagina’s. Niet dat de heren over een nacht ijs zijn gegaan, getuige de meer dan 300 voetnoten en verwijzingen alsmede de ruim veertig interviews met captains of industry uit de opkomende landen en hun concurrenten. Bovendien zorgt de uitstekende vertaling van Tijmen Rozenboom ervoor dat je niet naar het Engelstalige origineel hoeft te grijpen.

Het boek beschrijft acht verschillende strategische routes die merken kunnen volgen. Met de randvoorwaarden en implicaties op land-, bedrijfs- en categorieniveau, geïllustreerd met aansprekende voorbeelden en vaak onderbouwd met relevant onderzoeksmateriaal.

Zo wordt bij strategie één ‘de Aziatische schildpad’ stilgestaan bij de historische context en de ontwikkeling van merken als Toyota en Samsung. Van achtereenvolgens kostengericht-, afzetgericht-, kwaliteits- naar merkgericht. Met daarnaast een prachtig voorbeeld van de Chinese Pearl River Piano Group. Hun strategie: maak eerst de goedkoopste piano’s, dan de meeste, daarna de beste en bouw vervolgens dan door aan een zeer gewild pianomerk.

De zeven overige strategieën worden eveneens aan de hand van voorbeelden geïllustreerd, toegelicht en geanalyseerd. Het boek beperkt zich niet uitsluitend tot de Volksrepubliek China. Bij de strategie ‘diaspora’ komen we het Mexicaanse merk Corona tegen. Bij ‘fusies en overnames’ Landrover, Jaguar en Tata Motors uit India, bij het hoofdstuk ‘cultuur’ Havaianas uit Brazilië en bij de strategie ‘nationale kampioenen’ onder meer Emirates Airlines.

Het boek sluit af met een vooruitblik en de beschrijving van de vier uitdagingen voor een merk dat wereldwijd wil gaan opereren.

Ons oordeel: een absolute aanrader voor iedere marketeer die direct of met gevestigde of groeiende merken uit opkomende landen te maken heeft of binnen kort krijgt.

5 sterren gebaseerd op 1 beoordelingen