Gratis verzending

Bij een bestelling vanaf €20

Marcel van der Haas en Jenny Hudepohl Arbeidsmarktcommunicatie van A/Z

Arbeidsmarktcommunicatie van A/Z

Marcel van der Haas en Jenny Hudepohl

Binnen 2 werkdagen bezorgd
ISBN: 9789491560736
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 280
Verschijningsdatum: 2015
Druk: 1e
€31,95

Gratis

verzending

Aantal: Bestellen
Geen info
GENOMINEERD VOOR HET MANAGEMENTBOEK VAN HET JAAR 2016!

Medewerkers bepalen het succes van een organisatie! Een organisatie die het personeel werft en bindt, dat echt past bij haar missie, visie en cultuur, presteert aantoonbaar beter. Maar hoe doe je dat? Door te investeren in een sterk werkgeversmerk. En door te communiceren op een manier die het employer brand in al zijn facetten tot leven laat komen.


Toch is er nog (te) weinig aandacht voor dit onderwerp. In dit vakboek vindt u daarom alle informatie over employer branding en arbeidsmarktcommunicatie gebundeld. U leert wat de rol is van het werkgeversmerk, hoe u het DNA van een merk ontdekt en hoe u met communicatie een plek verovert voor het employer brand in het brein van passende (potentiële) medewerkers.

Het boek is bedoeld voor zowel HR- als communicatieprofessionals en dient als aanvulling op de vakliteratuur van relevante opleidingen.

'
Ondanks het feit dat het boek met name relevant en interessant is voor HR professionals en voor communicatieprofessionals die zich bezighouden met Corporate Communicatie, was het boek voor mij als marketeer interessant om eens te lezen. Je merkt dat de wijze van het opzetten van communicatie richting de consument raakvlakken heeft met hoe je als bedrijf omgaan met Corporate Communicatie. Het voornaamste verschil is uiteraard de aard van de doelgroep die je wilt aanspreken, evenals wat je wilt communiceren naar de doelgroep. De cases zijn een prettige aanvulling op de theoretische concepten in het boek. Dit maakt dat het boek zowel praktisch als theoretisch relevant is. Om die reden heeft de redactie van Marketingboeken.net dit boek beoordeeld met het aantal van vier sterren.'
**** Marketingboeken.net
Auteurs:
Verkooppositie:
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 280
Verschijningsdatum: 2015
Druk: 1e
Jan-Jelle van Hasselt 31-08-2015 11:46

Hoe haal je mensen je organisatie binnen? De ‘candidate journey’ begint met ‘triggering’ en resulteert dan via een verleidingsoffensief tot een sollicitatie en via een selectieproces uiteindelijk tot een contract en een eerste werkdag. Pakken, Raken, Overhalen en Converteren. Het boek Arbeidsmarktcommunicatie van A/Z bevat de gestolde kennis van twee specialisten op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. De carrières van Marcel van der Haas en Jenny Hudepohl raken elkaar bij het bureau TMP&CO (inmiddels omgedoopt tot Made by Jack). Daar ontwikkelden ze campagnes voor grote opdrachtgevers zoals Rabobank, Eneco en VUmc. Het boek dat zij schreven kun je zien als een ‘handboek soldaat’ voor diegenen die arbeidsmarktcommunicatie als opdracht krijgen. Van positionering en value proposition naar communicatiestrategie, mediastrategie, creatief concept en de praktische vertaling naar een middelenset. En een communicatiekalender. En daarna ook nog eens effectmeting, regelgeving en voorbeelden van praktijkcases. Maar ook algemenere modellen en aanpakken passeren de revue, zoals de theory of planned behavior, het vlindermodel, concepten en modellen over merken en identiteit, en internal branding.

Arbeidsmarktcommunicatie gaat niet alleen over werving, maar richt zich ook op de toenemende mobiliteit en flexibiliteit van werk. Hoe positioneer je je als werkgever voor de vaste kern en voor de flexibele schil? Hoe kan communicatie bijdragen aan de gewenste mobiliteit en duurzame inzetbaarheid van personeel? Op welke wijze geeft communicatie ruimte aan moderne maatwerkarbeidsrelaties? En in hoeverre kan arbeidsmarktcommunicatie bijdragen aan de algehele transformatie van een organisatie?

Het viel me op dat de auteurs deze vragen wel stellen, maar zich in hun handboek toch vooral richten op het succesvol werven van mensen. Ik miste ook typische arbeidsmarktvragen uit de hedendaagse praktijk, zoals het gevaar om veel te veel reacties op een vacature te krijgen, of een gebrek aan gewenste mobiliteit vanwege het ontbreken van alternatieven voor de betrokken medewerkers. Denk ook aan het omgaan met multiculturaliteit en het werven onder allochtone jongeren. Misschien iets voor een volgende uitgave.

Dat gezegd hebbende, biedt dit boek toch een mooi overzicht voor zowel de strategische opzet als de praktische uitvoering en beoordeling van arbeidsmarktcommunicatie. Ik kan het boek iedereen aanraden die als nieuwkomer met deze discipline te maken krijgt, of zijn/haar werkpraktijk wil toetsen aan de gepresenteerde modellen en ideeën.

5 sterren gebaseerd op 1 beoordelingen