Gratis verzending

Bij een bestelling vanaf €20

Jaap Favier KwaliTijd

KwaliTijd

Jaap Favier

Binnen 2 werkdagen bezorgd
ISBN: 9789491560316
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 216
Verschijningsdatum: 2013
Druk: 1e
€32,00

Gratis

verzending

Aantal: Bestellen
Geen info

Genomineerd voor Managementboek van het jaar 2014

'KwaliTijd' gaat over het meest waardevolle dat wij mensen hebben: de tijd die wij doorbrengen met vrienden en familie. Tijdens deze quality time spelen merken allerlei belangrijke sociale rollen, in het algemeen via logos en positionering en online via sociale media. 

'KwaliTijd' laat zien hoe het invoeren van de juiste sociale rol de return on investment van marketing, public relations en customer services kan verviervoudigen. Het boek geeft aan leiders in deze disciplines een praktische handleiding hoe zij de sociale rol van hun merk kunnen sturen en een interactief ROI Model waarmee wereldwijd inmiddels 500 bedrijven hun financiële prestaties aantoonbaar verbeteren.

Auteurs:
Verkooppositie:
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 216
Verschijningsdatum: 2013
Druk: 1e
Nick van Loendersloot 31-08-2015 11:32

Favier beschrijft in zijn boek het begrip KwaliTijd. Daarbij gaat het primair om de kwaliteit van het contact. Die vat hij samen aan de hand van twee kernfactoren:
1. Hoeveel tijd krijg ik van mijn contact(en) voor mijn merk en
2. Hoeveel invloed heeft mijn contact op anderen .

Het gaat dus in eerste instantie niet om bereik en frequentie maar om de quality time die de consument aan je merk besteedt en deelt.

Hij introduceert daarbij het begrip QRP Quality Rating Point Als tegen hanger van de GRP.

Hij volgt daarbij het adagium van Einstein : “Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted.”

Het boek heeft hij ingedeeld in drie delen: Consumenten, Merken en Geld. In het consumenten deel kijkt hij terug in de historie en vertaalt dat naar de hedendaagse digitale werkelijkheid. Daarmee maakt hij een volgtijdelijke indeling van kennissen, links en bonds waaraan hij kwaliteit en tijd koppelt.

In het merken deel behandelt hij onder meer massamarketing, link marketing , bond marketing en direct marketing gekoppeld aan effecten volgens de DAGMAR formul : Bekendheid, overweging, voorkeur, aankoop en loyaliteit. Hij stelt daarbij enerzijds dat de verschillende vormen elkaar dienen te versterken, maar laat verder op in het boek geen gelegenheid onbenut om aan te geven dat linking en bonding vele malen effectiever zijn dan massa marketing. Zijn vergelijkingen lopen bij tijd en wijle mank. Zo vergelijkt hij een eenmalige superbowl commercial met een langlopende you-tube campagne en schrijft hij het succes van de Dove campaign for real beauty voornamelijk toe aan de Youtube video Dove evolution en de inzet van een merk community. Het lijkt erop dat de honderden miljoenen in massamedia voor het merk Dove hier even onder het tapijt gepoetst worden. Wellicht komt dat ook omdat de schrijver effect van tv reclame louter in termen van bekendheid ziet . Merkwaardigerwijs spreekt hij in zijn boek steeds over marketing, terwijl het in negen van de tien gevallen over communicatie gaat.

Het boek geeft de lezers in deel drie een praktische handleiding in tien stappen hoe zij het begrip ‘KwaliTijd’ kunnen integreren in de communicatiemix en de bedrijfsvoering. En op welke wijze zij de sociale rol van hun merk kunnen toetsen en sturen.
Door zijn diepe praktische en theoretische kennis van online middelen en technieken schetst Favier,- die hiervoor werkzaam was bij Forrester-, de mogelijkheden en onmogelijkheden van sociale media. In dit hoofdstuk werkt hij ook zijn financieel ROI model uit. Het pleonasme is hem vergeven. Maar de claim hoe het invoeren van de juiste sociale rol de return on investment van marketing, public relations en customer services kan verviervoudigen maakt hij niet waar.

Het hoofdstuk geeft goed aan hoe de effectiviteit van het gebruik social media op de juiste criteria gestuurd en gemeten kan worden. Maar van een integrale benadering vanuit de totale marketing en communicatiemix is helaas geen sprake.
\'KwaliTijd\' laat zien hoe je social media effectief voor merken kunt in schakelen en tegen welke criteria je de effecten dient te toetsten. Het boek is ondanks zijn heldere indeling niet meteen een lekker vlot weglezend werkje voor in de wintersportvakantie.

4 sterren gebaseerd op 1 beoordelingen