Gratis verzending

Bij een bestelling vanaf €20

Huib Koeleman Interne communicatie als managementinstrument

Interne communicatie als managementinstrument

Huib Koeleman

Binnen 2 werkdagen bezorgd
ISBN: 9789013077278
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 376
Verschijningsdatum: 2012
Druk: 6e
€37,50

Gratis

verzending

Aantal: Bestellen
Geen info

Interne communicatie is een van de succesfactoren om een organisatie in deze tijd goed te laten functioneren. Uit onderzoek blijkt dat van bedrijven die goed presteren 80% van de medewerkers vertrouwen heeft in de leiding en vindt dat het management echt naar hen luistert. Bij bedrijven die minder goed presteren, is dat maar 40%. De motivatie van werknemers blijkt vooral van twee zaken af te hangen: de mate waarin men wordt betrokken in een dialoog en de wijze waarop men informatie ontvangt. En het mislukken van veranderingsprocessen bijvoorbeeld, blijkt achteraf vaak te wijten aan het onvoldoende communiceren met medewerkers.

Weliswaar zien steeds meer organisaties dat goede interne communicatie van groot belang is voor het binden en boeien van medewerkers en de diverse aspecten van de bedrijfsvoering. In de praktijk weet men vaak niet hoe de interne communicatie moet worden opgezet, laat staan hoe die kan worden verbeterd. En als er al stappen worden gezet, dan zijn die zendergericht en houdt men onvoldoende rekening met de communicatiewensen van medewerkers.

Interne communicatie als managementinstrument wil een overzicht geven van de diverse facetten van het vakgebied interne communicatie. En het wil communicatiemanagers en de mensen die hiervoor in opleiding zijn, een handreiking bieden bij het opstellen van intern communicatiebeleid en het verbeteren van de communicatiemix. Ook het verbeteren van de effectiviteit van de communicatiekanalen krijgt daarbij de nodige aandacht.

In deze zesde gewijzigde druk is er veel meer aandacht voor het creëren van dialoog en de inzet van social media, zoals blogs en wiki's, en de consequenties van social media voor de interne communicatie. Ook het nieuwe werken komt aan bod. Tevens is het hoofdstuk over veranderingsprocessen uitgebreid en wordt een voorbeeld gegeven van een aankondiging van een reorganisatie.

Het boek is bestemd voor communicatie- en hrm-managers die de interne communicatie in hun organisatie willen verbeteren. Het boek is tevens geschikt voor studenten aan HBO- en universitaire opleidingen die dieper op het onderwerp ‘communicatie in organisaties' in willen gaan. Met Nederlandse én Belgische voorbeelden

Over de vijfde druk
Koelemans liefde voor interne communicatie spreekt nog altijd uit zijn boek, dat helder is geschreven, prettig leest en bovenal zeer volledig is. Allereerst omdat het in de eerste deel de theoretische achtergronden van communicatie in organisaties bundelt. Daarnaast biedt het de lezer een praktijkgericht stappenplan voor IC en een welhaast uitputtend scala aan communicatiekanalen. De praktische beschrijvingen van met name 2.0-media zullen voor velen een grote hulp zijn.
Nathalie Beex in vakblad Communicatie

Auteurs:
Verkooppositie:
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 376
Verschijningsdatum: 2012
Druk: 6e
Voor dit boek zijn nog geen reviews