Gratis verzending

Bij een bestelling vanaf €20

Fred Wester Inhoudsanalyse

Inhoudsanalyse

Fred Wester

ISBN: 9789491560385
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 272
Verschijningsdatum: 2013
Druk: 2e
€37,00

Gratis

verzending

Aantal: Bestellen
Geen info

De media worden doorgaans als zeer invloedrijk voorgesteld: "dat komt door de media" is een staande uitdrukking. Meestal verwijst men dan naar al dan niet 'verderfelijke' tendenties in de inhoud van bijvoorbeeld video's, strips, kranten, tijdschriften of televisieprogramma's.

Om dat te onderzoeken zijn allerlei inhoudsanalyseprocedures ontwikkeld, die een kenmerk gemeenschappelijk hebben: het materiaal moet worden gelezen. Dat lijkt een basisvaardigheid, maar bij nader inzien zijn er allerlei methodische haken en ogen aan verbonden.

In dit boek worden verschillende aspecten van het onderzoek van de media-inhoud toegelicht aan de hand van concrete onderzoeks-voorbeelden. Aan de orde komen zowel kwantitatieve als kwalitatieve en geautomatiseerde procedures; zowel de krant, de televisie als Internetmateriaal.

Fred Wester over Inhoudsanalyse:
Bij de samenstelling van dit boek heb ik gebruik gemaakt van onderzoek waar ik zelf bij betrokken was of dat door collega's uit Nijmegen en Amsterdam is gepubliceerd. Om de inhoud van mediaproducten te onderzoeken moet het materiaal op een of andere manier worden gelezen. Dat lijkt een basisvaardigheid, maar bij nader inzien zijn er allerlei methodische haken en ogen aan verbonden. Om wat voor overwegingen het hierbij gaat en met betrekking tot welke aspecten van het onderzoek, kan het beste toegelicht worden aan de hand van concrete onderzoeksvoorbeelden.

Aan de orde komen procedures die toegepast worden in kwantitatieve, kwalitatieve of geautomatiseerde vormen inhoudsanalyse-onderzoek. In elk hoofdstuk wordt over aspecten van deze procedures in aparte kaders uitgeweid, waarbij het onderzoeksvoorbeeld dient als context om de overwegingen te kunnen plaatsen.

Bovendien gaat het om verschillende soorten mediamateriaal: zowel de krant, de televisie, het tijdschrift als internetmateriaal is in het onderzoek gebruikt. Daardoor mag duidelijk worden dat elk materiaal zijn eigen karakteristieken heeft, waarmee in de instrumenten rekening moet worden gehouden. In bijlagen bij verschillende hoofdstukken zijn de concrete waarnemingsinstrumenten opgenomen, waarmee studenten kunnen oefenen.

Auteurs:
Verkooppositie:
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek
Aantal bladzijden: 272
Verschijningsdatum: 2013
Druk: 2e
Voor dit boek zijn nog geen reviews