Gratis verzending

Bij een bestelling vanaf €20


Marcel van der Haas en Jenny Hudepohl

Marcel van der Haas en Jenny Hudepohl

7 VRAGEN AAN MARCEL VAN DER HAAS

Waarom dit boek?

Onze eigen missie begint bij goed vakmanschap. Vandaar het boek ‘Arbeidsmarktcommunicatie van A tot Z’. Want zowel nationaal als internationaal zijn er nauwelijks vakboeken over dit onderwerp beschikbaar.  En al helemaal geen volledig vakboek, geschikt voor HR- en communicatieprofessionals en studenten. Hoog tijd dus om daar verandering in aan te brengen. En zo een bijdrage te leveren aan de verdere professionalisering van employer branding.

Wat is het belang van een sterk werkgeversmerk?

Management-, marketing- en productietechnieken lijken steeds meer op elkaar. Waardoor medewerkers uiteindelijk het echte verschil gaan maken in het creëren van vertrouwen naar alle stakeholders en het bewijzen van corporate en productproposities naar de markt. Een sterk werkgeversmerk is daarom leidend bij de ontwikkeling van een sterke, toekomstbestendige reputatie.

Het zorgt er voor dat de organisatie op het juiste moment op de juiste plaats de juiste mensen aantrekt, aan zich bindt en alignt om organisatiedoelstellingen te realiseren. Organisaties met een sterk werkgeversmerk presteren daarom aantoonbaar aanmerkelijk beter. Alle participanten van de werkgeverscommunity zijn de belangrijkste merkambassadeurs in het digitale tijdperk.

Wie is verantwoordelijk voor arbeidsmarktcommunicatie?

Arbeidsmarktcommunicatie is een geïntegreerde verantwoordelijkheid van HR én Communicatie. HR draagt zorg voor de strategische medewerkersplanning en alle marketing om dit te bereiken. Communicatie is verantwoordelijk voor het reputatiemanagement en alle communicatie-instrumenten die hieraan bijdragen. Uiteindelijk moet de eindverantwoordelijkheid voor employer branding worden belegd op directie of RvB niveau. Alleen zo kan employer branding fungeren als strategisch managementinstrument voor het realiseren van de missie van een organisatie.

Wat is de boodschap aan de HR- en Communicatiedirecteur?

De HR- en Communicatiedirecteur moeten voor ogen  hebben wat het belang is van een sterk werkgeversmerk en welke doelstellingen hiermee kunnen worden gerealiseerd binnen en buiten de organisatie. Wie willen we zijn als werkgever, waarom willen we dat en hoe gaan we dat bereiken?  Er wordt naar mijn mening te veel gefocust op directe werving en middelen voor de korte termijn, met een hoofdrol voor Recruitment.  Terwijl het onderwerp juist benadert en ingezet moet worden als strategisch managementinstrument voor de lange termijn. Voor een succesvolle strategische medewerkersplanning en voor een toekomstbestendig reputatiemanagement.

Wat zijn ontwikkelingen binnen het vakgebied?

Het onderwerp verschuift van operationeel, tactisch naar meer strategisch beleidsniveau. Vanuit het werkgeversmerk zal een meer geïntegreerde aanpak plaats gaan vinden van de gewenste in-, door- en uitstroom. Voor de gehele werkgeverscommunity, dus voor vast en flexibel, en voor de korte en lange termijn.  Employee relationship management (ERM) voor het bouwen en onderhouden van relaties in de arbeidsmarkt wordt vanzelfsprekend. Op basis van databasemanagement kan ERM steeds meer een-op-een plaats vinden met potentiële, huidige en ex-medewerkers.

Storytelling, contentmarketing en communitymanagement zullen in belang toenemen, met een belangrijke plek voor social media.  Medewerkers krijgen daarbij als merkambassadeurs de hoofdrol in het uitdragen van het werkgeversverhaal. Het onderscheid tussen de vaste en flexibele schil en tussen de externe en interne arbeidsmarkt zal vervagen.

Het werkgeversverhaal als onderdeel van de gehele employer branding gaat een cruciale rol vervullen in het reputatiemanagement. HR en Communicatie gaan verregaand geïntegreerd met elkaar samenwerken. En komt het onderwerp vanzelf op de agenda van directies en RvB’s terecht.

Wat zijn goede praktijkvoorbeelden?

Er zijn goede voorbeelden van organisaties die op een van de deelaspecten excelleren. Zoals Accon avm die hun onderscheidende propositie ‘Dichtbij kom je verder’ consequent doorvertaald in het gehele werving- en selectieproces. De Rabobank die actief gebruikt maakt van contentmarketing, om de Rabobank te laten ervaren als werkgever nog voordat je er gaat solliciteren. Of de ‘Werken bij’ site van Eneco, waarbij 80% van de content door blogs van eigen medewerkers wordt gegenereerd en VUmc waar de interne trots met storytelling wordt versterkt, zodat medewerkers ook extern hun rol als merkambassadeur kunnen waarmaken .Helaas zie ik nog geen voorbeelden van bedrijven die hun employer brand vanuit strategisch perspectief consequent doorvertalen in hun volledige HR- en communicatie-beleid en instrumentarium.

 Een nieuwe visie, een nieuw bureau?

Ja. Met MADE BY JACK | the employer branding agency (partner van TMP Worldwide) willen we voor werkgevers echt de vertaalslag maken  van hun zakelijke missie en strategie naar een aansprekend werkgeversverhaal. Een verhaal dat visie, doel en richting geeft aan werknemers en dat toptalenten aantrekt. En om dat te realiseren moesten we onszelf opnieuw uitvinden. En dat hebben we gedaan met PROOF | the alginment agency, en met FLICKERING WALL | the storytelling agency.

Samen willen we organisaties hun verhaal laten vertellen, intern en extern. Wij geloven dat stakeholders die zich verbonden voelen met het verhaal van de onderneming productiever zijn, enthousiaste ambassadeurs worden en bijdragen aan een beter resultaat. Kortom, als iedereen zich echt deel voelt van het verhaal, wordt de organisatie krachtiger, effectiever en aantrekkelijker als werkgever.

Whatever it takes to tell a great story!

Jenny Hudepohl is een communicatie- en marketingprofessional met meer dan dertig jaar ervaring in verschillende functies. Zowel aan bureauzijde bij Ogilvy & Mather als aan klantzijde bij NS. Als strategy director bij TMP&CO leerde ze alles over arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Ze is nu werkzaam als zelfstandig strateeg voor diverse opdrachtgevers.

Marcel van der Haas is strategy consultant bij MADE BY JACKl the employer branding agency. Een communicatieprofessional met meer dan twintig jaar ervaring in employer branding en  arbeidsmarktcommunicatie. Als manager arbeidsmarktcommunicatie bij KPN en als managing director bij TMP&CO, een communicatiebureau gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding.

Geschreven boeken

Sorteer:
Aantal:

Marcel van der Haas en Jenny Hudepohl

€31,95