Gratis verzending

Bij een bestelling vanaf €20

Betteke van Ruler, Frank Körver Het Strategisch Communicatie Frame

Het Strategisch Communicatie Frame

Betteke van Ruler, Frank Körver

Binnen 2 werkdagen bezorgd
ISBN: 9789491560637
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek, hardcover
Aantal bladzijden: 176
Verschijningsdatum: 2014
Druk: 3e
€31,95

Gratis

verzending

Aantal: Bestellen
Geen info
Een goede strategie is van cruciaal belang, maar de ontwikkeling ervan moet sneller en interactiever. Op dikke rapporten en tijdrovende processen zit niemand te wachten. Het gaat om de essentie. Op welke manier ga jij het verschil maken?

Het Strategisch Communicatie Frame is een praktische methode die je helpt de juiste keuzes te maken. Keuzes die belangrijk zijn voor jouw organisatie, klant of project. Het schrijft niet voor wat je moet doen of welke strategie de beste is. Die keuzes maak jij. De methode helpt je om de béste keuzes te maken.

Het Strategisch Communicatie Frame dwingt je na te denken over jouw visie op communicatie, over je doelen en over hoe je die doelen wilt gaan realiseren. Het maakt continu inzichtelijk waar je naartoe werkt en of je nog steeds met de goede dingen bezig bent. Als een van je keuzes niet meer relevant blijkt te zijn heeft dat meestal gevolgen voor je andere keuzes. Strategievorming is een dynamisch proces dat voortdurend aandacht behoeft.

Dit boek laat zien wat het belang is van een goede strategie en het helder weergeven daarvan. Vanuit een stevige theoretische basis maar met volop aandacht voor de praktijk. Het staat vol relevante inzichten, praktische tips en interessante columns van toonaangevende communicatiedirecteuren.

Het boek is een hulpmiddel voor ambitieuze professionals die met communicatie het verschil willen maken.


Auteurs:
Verkooppositie:
Taal: Nederlands
Verschijningsvorm: Boek, hardcover
Aantal bladzijden: 176
Verschijningsdatum: 2014
Druk: 3e
Betteke van Ruler (6)
 Toevoegen
Gebruik komma's om tags te scheiden.
Jan-Jelle van Hasselt 31-08-2015 12:07

Weg met dikke plannen, die worden toch niet gelezen. Eén vel papier met het totaaloverzicht van de communicatiestrategie, zou dat niet veel beter werken? Maar welke elementen plaats je daar dan op, en hoe doorloop je stap voor stap de onderdelen die gezamenlijk resulteren in een communicatiestrategie?

Betteke van Ruler en Frank Körver benoemen in dit mooi vormgegeven boek een frame van acht bouwstenen, vier die je helpen de richting te bepalen, vier die bepalen hoe je de zaken praktisch gaat aanpakken, de realisatie. Centraal, de verbindende schakels tussen richting en realisatie: Ambitie en Accountability: hoe vertaal je waar je voor gaat in duidelijkheid ten aanzien van wat je oplevert en wat tot jouw verantwoordelijkheid behoort?

Veel aandacht bij de invulling van het frame met de acht bouwstenen gaat daarbij uit naar de rol van de communicatieafdeling binnen de organisatie: wat zijn als afdeling onze kernwaarden, hoe zien we onze rol, wie zijn onze ‘supporters’ binnen de organisatie, van wie moeten we steun zien te krijgen om onze plannen te kunnen uitvoeren? Daarmee is dit boek vooral interessant voor grotere afdelingen die hun positie willen bepalen en bestendigen. De korte ‘testimonials’ van communicatiemanagers die door dit boek heen zijn gestrooid geven een mooi beeld van hoe deze managers naar de rol van communicatie kijken: ‘Communicatie is niet een afdeling, maar iets wat iedereen in een organisatie doet.’ (Marjolijn Meynen, Rijksmuseum); ‘We moeten fundamentele stappen zetten die eraan bijdragen dat de kloof tussen de communicatieprofessional en de organisatie kleiner wordt.’ (André Manning, Booking.com).

‘The proof of the pudding’ is natuurlijk de toepassing van dit model. De auteurs laten zien hoe een reorganisatie met ontslagen binnen het bedrijf Cooldays communicatief volgens het model wordt aangepakt: ‘gefaseerd informeren door managers in woord en beeld over de veranderstrategie’. Dit in een situatie met ‘nog weinig communicatie over sombere vooruitzichten’ en ‘medewerkers die houden van het bedrijf’. Dat een dergelijke blauwe aanpak de juiste is betwijfel ik, en hoe er om wordt gegaan met probleemherkenning, geluiden uit de organisatie en het gezamenlijke richtinggevoel van de medewerkers blijft in nevelen gehuld. En waarom ontbreekt een vermelding van de verandervisie?

Eerder dit jaar besprak ik het boek van Wil Michels, Communicatiestrategie, met daarin een staalkaart van twaalf communicatiestrategieën. De afdeling die op basis van het strategisch communicatieframe het speelveld heeft bepaald, zou eigenlijk vervolgens met het boek van Michels de aanpak van de communicatie in specifieke situaties kunnen bepalen.

Nick van Loendersloot 31-08-2015 11:35

Betteke van Ruler en Frank Körver zijn in dit boek geslaagd de ontwikkeling van communicatiestrategie op een heldere wijze te omschrijven voor toepassing in de praktijk. Dat doen ze aan de hand van het ‘Strategisch Communicatie Frame’. Dit frame bestaat uit acht bouwstenen: visie, interne situatie, externe situatie, ambitie, accountability, stakeholders, resources en aanpak. Iedere bouwsteen bevat vijf kickstarters die je aan het denken zetten. De bouwstenen worden op een heldere manier toegelicht en belangrijke kernvragen komen aan de orde, net als aan de praktijk gekoppelde do’s en don’ts. Na de beschrijving van de bouwstenen volgt een pragmatisch hoofdstuk onder de titel: ‘Aan de slag.’

De hoofstukken worden gelardeerd met een negental columns van senior communicatieprofessionals. Daarbij een aantal zeer goede waaronder de laatste ‘Vakmanschap en invloed’ van Eric Bouwmeester, waarin de interactie tussen de board, de communicatiedirecteur en zijn afdeling wordt beschreven. Maar sommige columns ontaarden in obligate pr-stukjes of, nog erger, in pretentieuze roeptoeterrij. Zo weet het hoofd communicatie van de Gasunie te melden dat communicatie energie is... De titel van de column van het hoofd communicatie van het VUMC, ‘Succes heeft vele vaders’, doet in het licht van de recente fails van het ziekenhuis de wenkbrauwen fronsen. Een openhartige column over crisismanagement zou in dit geval de schrijver hebben gesierd.

Los van de voornoemde detailkritiek hebben de auteurs op hoofdlijnen een kloek boek geschreven met tal van handreikingen aan de professional. Geschikt voor marketeers die hun horizon willen verbreden richting de corporate wereld, en voor communicatieprofessionals die tot het inzicht zijn gekomen dat wat je kunt, minstens zo belangrijk is als wie je kent.

5 sterren gebaseerd op 2 beoordelingen

Anderen bekeken ook